Tuesday, April 9, 2013

Telinga Bernanah pula dah!

dah 4 hari telinga my boy berair..bernanah. hari tu terkejut tengok both telinga my gurl and my boy bernanah on the same day. tapi telinga si kakak dah kering, OK. tapi si adik continue berair lagi. nasib baik tak berbau. risau gak aku...well, both of them demam and batuk-batuk. si kakak batuk sampai muntah dan hingus pula berjuntaian dari hidung. means kahak dia boleh dikeluarkan dengan cara tersebut. tapi my boy, hingus jernih jer...dan tak muntah. cuma batuk jer yang berturutan. Thats y, seminggu lepas my boy warded. pernafasan dia bising...laju. Kat klinik pakar kanak-kanak membawanya, first time my boy kena nabulizer, charge rm65. mahal tu...tapi the next day, still keadaan yang sama. kesian tengok dia bernafas yang cam penat jer.. aku bawa la dia ke bahagian emergency hospital ampuan. anak aku terus di refer ke CAR. pusat ashma kot...anak aku terus dapat nabulizer..bila doktor check, still ada gak bunyi kahak di dadanya. for the second time after dapat nab, doktor kasi tau aku, "ibu, anak kena warded ni. nafas dia laju sangat." begitulah kisahnya...dua hari tiga malam jugalah aku dan my boy check in kat HTAR. bila kami check out, my boy ada sikit OK. tapi still batuk-batuk and pernafasan berbunyi.

seminggu dah keluar  dari hospital, telinga plak bernanah. aku gi farmasi jer minta ubat. dapatla ubat titik...telinga si kakak after diletak obatnya, terus kering pada hari berkenaan. tapi si adik ni, sampai hari ni ada lagi. ye lah, kahak banyak  nih..melalui telinga lah keluarnya.. kekadang sampai menitis-nitis di baju. kesian aku tengok dia... tido pun merengek-rengek. mesti rasa berdenyut-denyut dan sakit kot tu.  menangis jer lah bahasa budak untuk menyatakan rasa sakitnya. huhu...sayang anak mommy nih.

petang ni aku akan bawa dia ke klinik lagi. nasib baikla klinik dekat jer dengan tempat tinggal we all. apa-apa hal terus ke klinik jer. free pun free though bayo singgit time mendaftar....cuma tu lah, kepantasan sistem jer yang siputLAH!!

1 comment:

Anonymous said...

hu hu...
saya skrg tgh sakit telinga ni.first time rasa mcm n.tp x tahulah waktu kecik ada kena.
takutlah nk pergi hospital tu lah pasal jelajah dr blog ke blog ni cari info pasal telinga sakit d bernanah.sakitnya.

Post a Comment