Thursday, April 25, 2013

Manusia...manusia...

what a bad day today...sigh....semalam washing machine rosak. hari ni gi dobi. mesin duit syiling plak rosak. hadohhhh...tertepuk dahi aku. aku ambil keputusan gi tukar duit kat kedai-kedai berhampiran. berapa jer buah kedai kat tempat aku ni.. aku pun pusingla bawa anak gadis aku. masuk kedai kuar kedai bertanya dengan muka yang dibuat-buat manis. senyuman malu sebenarnya tapi buat-buat tak malu punya senyuman. kata orang, senyuman kerang busuk gitu...huhu... "abang...akak..adik...ada syiling baru 50sent tak? nak tukar.." 

aku sempat menilai perangai manusia. ada yang baik hati....ada yang kedekut taik hidung masin. aku berterimas kasih sesangat kat depa yang baik hati. Ada tak ada itu lain cerita...yang penting time aku tanya tu, ada yang terus belek tempat duit syiling. ada la juga container kecik tempat duit (menipu la itu jer duit yang ada sepanjang hari berniaga,kan? tapi tak apalah, atleast ada gak gaya depa mencari duit syiling walaupun takda.  (sebenarnya ada, tp malas nak ambiq kat tempat simpanan)

aku salute peniaga cina, depa terus cari dalam laci lagi. seringgit dua pun jadilah... yang lain??? betul-betul taik idung masin. yerrkkk.... bila aku tanya...depa diam. lepas tu...macam berfikir, boleh pula tengok-tengok kat  kaunter dari jauh cam duit tu  nampak jer dari kejauhan. "takda la akak." aku senyum. bukan hampa. tapi kecewa dengan sikap depa. sekali aku tanya pekerja yang jaga kaunter, dia belek-belek tempat syiling...memang aku dah agak, semua tu skill tak nak kasi. aku paham sangat. Tapi aku still mengharap. "tak da la kak". hurmmm...sekali aku nampak boss dia... "boss, nak duit syiling baru 50cent." Berapa nak?? haaa....pembantu dia terdiam, lepas tu pura-pura gi tempat lain.

aku tau aku perlukan syiling pasal mesin syiling rosak...tapi aku juga tau...sikap manusia yang kedekut dan perangai kepura-puraan manusia. terukkknyaa!!! bukannya aku minta free duit syiling depa tu. just minta tukar jer..itu pun tamak!!! buduh...buduh...

No comments:

Post a Comment