Friday, August 26, 2011

Tips keselamatan Sempena Musim Perayaan

selamat tengah hari uols..
Aku baru jer mengikuti program WHI...tak lah tumpukan perhatian sepenuhnya di depan tv. Sambil dodoikan anak, sambil-sambil pasang telinga. Sejak ada anak ni, tak da maknanya aku tercongok di depan tv. Time pantang dulu, iye lah. coz time tu baring jer...tak leh nak buat apa-apa. So, baring depan tv jer lah. itupun mak mertua aku bising. suruh masuk bilik. berkurung. tak baik untuk mata coz after bersalin semua urat-urat saraf wanita lemah. Masuk bilik pun tak leh nak on air-cond. Masuk angin. fuhhh...tension gak aku rasa. Tapi aku ni boleh tahan degil. kira-kira 2 minggu jer aku bertutup litup. aku rasa panas memanjang. Terpakai lah aku seluar pendek dan t-shirt jer. Mak aku pun bising gak...iye lah. mak sendiri, buak deq jer lah walaupun dibebelnya aku 24 jam. hadeiii....

Ya, response aku pasal keselamatan yang dibincangkan. Keselamatan merujuk kepada  diri sendiri, keluarga, rakan taulan serta harta benda. Rasanya sekarang kehidupan sungguh tak selamat. Baik di desa, bandar dan juga walau di mana-mana kita berada. Menggerunkan, bukan?? Selamatkah kita dengan kenderaan yang kita guna? selamatkah kita di dalam rumah kita? selamatkah anak-anak kita dengan permainan mereka?? selamatkah??? selamatkah??? aku jadi takut memikirkannya.

Tak kira dalam apa jua keadaan, hidup ini penuh dengan risiko. cuma terpulang pada kita bagaimana untuk mengatasi segala musibah yang menimpa. sesungguhnya tiada seorang pun yang terkecuali dengan risiko.

 Apa yang penting...berhati-hatilah dan berwaspadalah. Mungkin kita ditimpa sesuatu yang diluar dugaan kita, diluar kawalan kita. Percayalah...setiap sesuatu yang terjadi, ada hikmah di sebaliknya.

HIDUP PENUH BERISIKO.


No comments:

Post a Comment