Monday, August 15, 2011

Sengih pagi

Selamat pagi dunia...
Semoga pagi ini memberi sinar keceriaan yang berpanjangan buat diriku dan juga diri anda di luar sana. Terasa segar bugar gak pepagi cam gini...bangun seawal 4 pagi tadi. Ingatkan terlajak. cepat-cepat melompat dari katil. haha..begitulah sindrom last minute punya orang...yang sebenarnya semalam aku sekeluarga berjalan-jalan lagi di supermarket yang berhampiran. haha..cam wajib pula ke sana everyday. Ada-ada jer yang ingin dikaut...tapi yang sebenarnya seronok tengok orang ramai membeli belah. cam meriah jer.... kita pun join sekaki memeriahkan suasana. 

Sampai jer kat rumah, jam pula dah menunjukkan 11.00pm. Mana nak tido kan anak lagi...dia ligat. cam bagi hint yang dia tak nak tido...tapi aku dengan dendangan dan alunan merdu mendodoikan si puteri dengan lagu-lagu yang aku terhafal dek asyik memasang lagu yang sama berulang-ulang dalam sehari. akhirnya dia terlena. kononnya. si daddy pula sibuk surf internet, maka buaian bertukar tangan. aku, si bini memerintah sang suami untuk mengayunkan buaian tanpa mengeluarkan bunyi or suara. coz telinga anak aku ni cam telinga lintah...dia nak mummy dia jerk. 

aku pun melengganglah ke dapur. Mengemas apa yang patut...semalam, sabtu. Hari cuti aku. haha..pakaian menimbun. so, aku pun melakukan activity laundry. tup-tup kedengaran tangisan si kecik...alahai..... kerja aku separuh aku tinggalkan. sang puteri yang separa terjaga aku angkat dari buaian..dia tersenyum. Hampeh...ingat mommy dia nak ajak dia main apa. tengah malam. Aku terpaksa membaringkan diri....menyusukan dia. Last-last dengan aku-aku sekali tertido. Pakaian sang suami untuk ke OS belum aku sediakan lagi... tu yang terlompat dari katil dengan gabranya tadi ni. Segalanya dah selesai aku kerjakan. Tinggal tunggu kejutkan dia sat lagi ni...pesannya semalam, jam 5.30 kejutkan saya. OK boss.

ehehhh...panjang plak intro aku ek?? well...idea tengah fresh lagi ni. Sengih pagi?? hihi.. sedang tersengih lagi sekarang ini. begini ceritanya. semalam, tengah tunggu sang suami membayar di kaunter aku duduk lah berampai-ampai di tepian sambil memberi si kecik Yakult. haha...anak ko orang minum yakult tak?? minum,kan??? tapi yang 6 bulan ni??? aku pun tak sangka si kecik pandai menyedut straw yang aku suakan kat mulutnya. Actually aku tak niat pun bagi kat dia..tapi si kecik aku ni...apa yang aku makan minum, dia nak sekali rasa. sebaik saja sampai ke tekak dia, badannya tergoyang. ialah...yakult,kan masam. aku tergelak. seorang ahso kat sebelah aku pun tergelak sama. maka bermulalah ceritanya....

Ahso   : Lu anak umur berapa??
aku  :  6 bulan.
ahso  : Aiyoo..lu anak banyak pandai owhh....6 bulan sudah pandai minum itu yakult
aku  : (tersengih jerk...no word to say daa... )
ahso  : lu umur berapa?
aku  : 30++(aku menyatakan angka yang sebenar buat beliau)
ahso  : aik?? lu umur ada sampai ka?? wa tengok lu macam 20++ ini macam. Lu nampak muda.
aku  : tak lah auntie...sudah tua owh saya ni. (hati kembang semangkuk la pula)
ahso  : lu anak ada berapa?
aku  :  satu.
ahso  : lu lepas ini beranak terus. lu jangan tunggu.
aku  :  tidak boleh la, auntie. saya potong. kena tunggu paling kurang 3 tahun.
ahso. Itu macam ka?? Lu ada makan ubat?? lu jangan risau...ada ini macam punya orang. anak pertama potong, tapi anak kedua boleh keluar normal. ini potong arr cuma boleh tiga orang.
aku  : ye lah..harap-harap lepas ni normal. (dalam hati....nak juga menambah warga secepat mungkin)
kemudian laki aku datang menolak shopping cart. Perbualan terhenti.
aku :  D, minta satu baby pureen biscuit. (suami aku pun kasi...terus rasmikan pula tu biskut).
ahso  :  lu anak ada gigi ka?? (muka budget hairan...aku kasi baby aku makan tu biscuit. macam keras jerk.)
aku  : belum tumbuh gigi la auntie.
ahso  : haiya...lu anak banyak pandai woo...belum ada gigi sudah pandai makan.
aku  :  aku sengih lagi....(suami pun cam hairan gak...aik?? ada kawan ker bini aku kat sini??)  Minta diri dulu auntie, ya?? (dia mengangguk dan kami beredar)
aku tersenyum. suami pun pelik.
suami  : napa ko ni??
aku  : (sambil tersengih)...D, ko tau..ahso tu tak percaya umur aku 30++. Katanya, aku nampak muda. dia ingat umur aku 20++
suami  : Baby, habis arrr mommy ko...tak dapat tido malam ni. Happy sangat dapat pujian ahso tadi.
aku  : haha..berkesan juga ya, D?? (tersengih lagi aku...)
suami  : apa yang berkesan??
aku  : semalam baru beli SAFI RANIA GOLD. Usia bukan lagi rahsia. haha...
suami aku pun tergelak...

Moral of the story, Apasalahnya sesekali puji lah bini anda. Dia pasti suka... =) Aku lain arr....tak suka kena puji. terasa diri disindir ada lah...heeeeeeee...tu yang laki aku tak nak puji aku..katanya, aku selalu salah tafsirkan kata-kata dia.  Tapi yang sebenarnya, membengkak gak dalam hati sana bergumbira. cuma tak nak tunjukkkk jerrk....hihi

salam keceriaan buat semua.
No blue monday OK!!!






No comments:

Post a Comment