Wednesday, August 24, 2011

AL-Kisah

satu cerita yang tetiba terdetik di dalam hati ketika ini...ya, bukan ketika ini saja. tapi dari pagi tadi.  sewaktu buat sarapan kat suami. sewaktu kasi baby makan. sewaktu kasi baby mandi dan sewaktu dodoikan si kecik.  Cerita ini berlegar-legar di kepala hotak ini.. 

Begini ceritanya....well..sorry kalau versi yang aku tulis ni berbeza dengan uols pernah dengar. Tapi aku menulis mengikut aku nyer kreativiti tersendiri. so, jangan marah.....konon-kononnya ada sekumpulan wanita yang ingin adakan reunion setelah 10 tahun berpisah selepas tamatnya SPM. Kisahnya, adalah seorang wanita ini (aku namakan dia si Uneng) terasa berat hati untuk menghadiri perjumpaan tersebut. Tapi dia telah memaklumkan kepada suaminya akan agenda yang telah diwar-warkan oleh teman-teman lamanya. Si suami memberi keizinan. "eloklah tu...sesekali bersosial, apa salahnya," tapi si bini menjawab "seganlah, bang. macam tak nak jer pergi. Uneng segan kat kawan-kawan". si suami menoleh. "nak segan, apanyer?? bukan Sayang tak da mata, takda hidung, malah semuanya sempurna". si Uneng mengeluh....kalaulah suamiku ini memahami apa yang aku rasakan ketika ini.

Tibalah saatnya pertemuan tersebut. 10 orang semuanya wanita-wanita moden bergaya termasuk si uneng. Uneng simple jer. sekadar mencalit lipstick yang warnanya tak seberapa di bibir. sapu sikit foundation. Mascara tak pakai la. so,nampak original gitu berbanding teman-temannya yang  bulu mata tebal dan lentik, bibir merah menyala, muka putih  gebu bedak tebal berinci-inci. Tak nampak cacat cela pun. fuhhh.. bertambah kecutlah hati si uneng. "siapalah aku ini..." tapi dia pun buat-buat senyum menutup kegabraan di dalam hati. 

So, mereka pun mulalah memesan makanan. oopsss...semuanya cakap omputeh weii....si uneng terkulat-kulat jer. "ko nak apa? tanya mereka pada si uneng. "apa-apa jer lah..." maka mereka pun order lah apa yang patut buat si uneng.

makanan pun tiba. si uneng kaget. apa ke benda di order buat aku ni?? tapi bila dia melihat kekawan makan dengan berseleranya. di pun cuba ikut gaya mereka. Pisau dan garpu. fuhhh..cam mana lah nak pakai ni ek??? tapi dia pun buat selamba. tapi dia cepat-cepat habis. duduk sambil perhatikan yang lain makan sambil meneguk air suam percuma yang memang disediakan free flow. "dah habis makan Uneng? sedap tak lamb chop tu??" oohh lamb chop namanya menatang yang aku makan tadi..selalu gak dengar cuma tak pernah makan. heee..bisik uneng di dalam hatinya. "dah kenyang dah. tadi makan kat rumah sebelum turun." tapi yang sebenarnya si uneng menahan rasa lapar dengan gulppp gulppp air suam yang tak henti-henti di isi oleh waiter setiap kali gelasnya kosong.
 
Maka selesai makan, mereka pun bercerita. Bergelak ketawa macam dulu-dulu. masing-masing menceritakan pencapaian diri masing-masing. ada yang jadi lawyer. doktor. manager. business woman. ect. semuanya berjaya. Uneng diam jerk. Selesai semuanya bercerita, mereka perasan Uneng seorang jer berdiam diri tanpa bum bam bum bam menceritakan perihal dirinya. semua pakat memandang uneng. Uneng pun tersenyum. serba salah. segan sebenarnya.

Aku, tak ada apa yang istemewa yang ingin aku sharekan kat ko orang. aku bukan insan berjaya. pendidikan pun setakat form 5 jerk. Ingat nak sambung sekolah, jodoh pula sampai awal. Nak tolak, keluarga dah terima. maka jadilah aku isteri orang jerk. kerja aku: layan suami...layan anak...urus rumah....pagi ke petang, siang malam, isnin ke ahad, bulan demi bulan , tahun demi tahun sehinggalah anak aku besar panjang. itu jer....Tak ada yang istemewa pasal hidup aku untuk diperkatakan kat ko orang, katanya tertunduk malu. tapi suasana diam. sunyi. sepi.Uneng pelik. Kenapa dia orang pegang sapu tangan. tisu. membisu.

seorang demi seorang angkat dan meluru ke arah Uneng dan memeluknya. Oh Uneng....kehidupanmu sungguh sempurna. ada anak. ada suami. apa lagi nak di cari?? kita orang semua...sibuk mengejar $$$$ tapi sebenarnya hati kami sunyi. Tak ada masa untuk membina keluarga...umur pula semakin senja. kami ingin lalui apa yang Uneng lalui. Pulak dah....Uneng terharu.

Sepulangan dari pertemuan tersebut kelihatan sang suami menunggu di muka pintu sambil mengendong baby kecik mereka yang ke-5. betapa hati uneng terharu melihat suaminya ketika itu. Dia pun berlari kearah sang suami. diciumnya baby kecik terdahulu sebelum memeluk suaminya. suaminya pelik. "napa dengan bini aku ni??" yang sebenarnya...si Uneng berasa amat bersyukur dengan apa yang dilaluinya...dimilikinya...semuanya sempurna. Meskipun tidak berfesyen sakan, bergaya glamour cam orang lain....busuk-busuk uneng duduk di rumah dengan bau hancing anak-anak, rupa-rupanya dia lebih berbahagia. Oh...terima kasih Tuhan.

Begitulah kisahnya si Uneng. Moral of the story, buat bini-bini yang duduk di rumah aka bini tak bekerja, anda bukannya menganggur. anda adalah pekerja paling rajin yang harus diberi pengiktirafan. Bekerja 7/7 seminggu, 24/24jam bukan 8 jam dan 356 hari tanpa henti. Wajarlah sesekali anda di beri BONUS atau PENAJAAN percutian oleh insan yang sepatutnya. tak kiralah...suami or anak-anak.

heeee...cehhh, sound macam aku pun ada hajat nih....Pendek kata, bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Jangan samakan diri kita dengan orang lain. Setiap sesuatu pasti ada hikmah di sebaliknya.
The end.

 p/s :  minta maaf dari penulis di atas penggunaan bahasa yang mengikut sukahati penulis jerk...tak heran, kan?? BM spm pun score 3 jerk. huhu

No comments:

Post a Comment