Monday, August 22, 2011

Dont show off your....


STUPIDO!!!
Dah sekian lama aku memendam perasaan ini. Semakin lama semakin berapi di dalam hati. Sampaikan nak tido pun asyik terfikir-fikir. Terasa bahang kepanasan di hati kian menjadi-jadi menyebabkan aku ringan jer tangan gi turunkan temperature aircond sampai suamiku menggigil kesejukan. Si kecik pula steady...aku tutup badan dia ngan blanket pasal kesian dan takutkan dia kesejukan, dia lurutkan. Dia lagi suka tido tanpa ditutupi sebarang kain atau blanket. Barangkali pembawaan sewaktu aku mengandungkan dia dulu kot...aku langsung tak suka berblanket dan aku turunkan temperature aircond sampai suami terpaksa tido kat ruang tamu pasal tak tahan sejuk...tak tau kenapa aku rasa kepanasan memanjang. Tapi sebelum mengandung, akulah insan yang paling mudah kesejukan. Barangkali mengandung punya pasal lah kot...

Ya. Pasal kemarahan aku. Pasal Jiwa aku yang memberontak. Pasal hati aku yang panas membara. Cuma akal saja yang di tahap OK tak terjejas dek emosi. nak tau kenapa??? Aku taulah kereta aku kecik. Viva elite jer pun. Tapi aku pun membayo gak tax jalan raya. so, kepada kenderaan yang besar-besar tu...jangan sesuka hati nak himpit kereta aku. Aku sangat benci bila :-

1. kereta aku dipotong terutamanya ketika traffic jam. Dah tau traffic, tak payah lah nak selit sana selit sini...awak tu yang membuatkan perjalanan semakin semput, tau tak?!!

2. Jalan raya bukan bapa awak yang punya. Pun bukan bapa aku yang punya. Jangan sesuka hati nak makan line orang. BERBARIS!!! orang lain pun tunggu turn gak..ini tak, awak luncurkan kereta awak. Ambik lorong kecemasan. Lepas tu, bila sampai kat hujung, awak terpaksa juga masuk jalan sebenar. mula lah awak nak main cucok-cucok nak masuk. Orang lain nih??!! Orang berbaris..awak tak. awak ingat awak terror. awak ingat awak sorang jer nak cepat. awak ingat awak sorang jer tak nak buang masa. Tapi semakin awak berbuat demikan, semakin slow lah perjalanan.

3. Awak guna lorong kecemasan. Awak tak tau undang-undang ker?? Lorong tu cuma untuk kecemasan. Bukan untuk awak ambik peluang, jadikan lorong tersebut hak milik awak. Beringat-ingatlah sikit weiii...

4. semua orang pun ada hp lah. tak kiralah hp dia Nokia 3310 cam aku nyer...tapi jangan dok hegeh-hegeh nak cakap kat telepon tu. tau lah hp awak touch-skrin...jangan asyik nak tekan-tekan ko nyer gadget tu...bukan awak sorang kat atas jalan raya. Bawa kereta terhegeh-hegeh... tak cukup dengan itu, kereta boleh pula menyerong dek kesibukan awak yang awak seorang jer sibuk. orang lain tak....i hate you, for this attitude. Blue tooth kan ada. guna dengan bijak. 

5. Dah la hujan, cuaca pula gelap...awak bawa kereta laju-laju. Awak tak pasang lampu pun. Awak tau tak yang awak memberhayakan pemandu yang lain??!! Awak tau takkk??!!!

6. Taulah kereta awak ada Hon. Awak sorang jer ker ada hon?? orang lain tak der??!! Sabar la awak..jangan asyik nak tekan-tekan honk tu...bosan arrrr. Tengok-tengok lah keadaan juga. Walaupun awak di pihak yang betul, biar jer orang tu lepas. tak yah nak honk dia...nak kejar kereta dia.....aku paling benci part cam gini, tau!!!! terasa nak terjun jer dari keta kalau bersama dengan orang cam gini.

7. Dan...dahlah awak nak potong orang, ambik line orang, mencocok-cocok kenderaan awak tu kat kereta aku, awakkkk....awakkkkkk buatkan darah saya semakin mendidih apabila awak.....Awak tunjuk menda ni kat aku atau pemandu lain. Come on lah!!! Awak tak malu ker??? Awak di anugerahkan menda tu...tapi awak nak show off kat orang...Tunjuk betul-betul lah kalau berani...ingat awak macho lah kalau buat cam gitu??!! itu tandanya kerendahan moral diri awak. Awak tau tak?!!! Lagi-lagi kalau pemandu lelaki dengan pemandu lelaki. Kenapa perlunya buat cam gitu??!!! seganlah tengok perangai awak yang cam gitu...Buat malu generasi baru tengok jer. Control panas baran awak tu!!!

setakat ini luahan kemarahan aku. Aku tak tau pada siapa harus aku tujukan kemarahan ini. cuma yang aku tau...tolonglah berhemah di atas jalan raya. Tak kiralah siapa awak. semua orang ada nyawa. semua orang sayang nyawa. Apatah lagi nyawa orang yang tersayang. Dan bersama aku sentiasa ada Puteriku. So, awak jangan nak bersikap kurang hajo. Tak rugi pemanduan berhemah ni....ko bukannya hebat pun kalau bawa kereta menunonggg jer macam pelesit. Bukankan Budi Bahasa Budaya kita???!!! ker ko memang orang yang tak berbudi atau tak berbahasa??!!! kalau memang ko spesis sedemikian, ko masuk hutan lah...duduk sorang-sorang. Geram mak, ko tau tak!!!!!

jadi, pembaca entri ni...kalau sesapa saudara mara, rakan taulan, keluarga anda yang bersikap cam gini, tolong lah tegur. Berdarah hati orang lain dengan sikap orang-orang yang hanya mementingkan diri sendiri cam gini. Dan kalau ko pun tergolong dalam pemandu yang bersikap begini, TOLONGLAH BERUBAH! demi awak dan juga demi orang yang  menyayangi anda. Buat apa menangis lagi kalau tragedi terjadi di atas sikap kita sendiri. Tak payahlah nak tunjuk terror atas jalan...tak tabik pun. Benci adalah. menyampah.

No comments:

Post a Comment