Wednesday, May 15, 2013

RM6

haa...siapa ada rm6 dalam saku or dalam purse sekalipun ketika ini. aku? purse tengah kosong der....hadoii. tepuk dahi mak, K. well..nak dijadikan cerita. Semalam aku dan si bongsu ke klinik rawatan harian ampuan untuk tujuan memenuhi appointment anakanda tercinta dek masalah telinga berair yang berterusan selama sebulan. Tapi semalam dah ok dah..saja nak check takut-takut ada kebocoran gegendang telinganya. hati ibu mana yang tak risau melihat telinga si anak penuh dengan nanah hijau yang jatuh meleleh sampai ke bahunya. kalaulah kita yang dewasa ni kena, mesti bengang,kan? mesti pendengaran pun kurang. agaknya itulah yang dirasakan si kecik. pasal tu lah, time tido dia merengek-rengek. kali sakit kot..berdenyut-denyut. huhu..

ketika menunggu tetiba keheningan di ruangan menunggu menjadi gamat. seorang nenek tetiba menggamuk dan bikin kecoh. dia marahkan nurse di kaunter dengan suara yang kuat. semua orang tertanya-tanya apa yang terjadi. termasuk aku. menyibuk menolak stroller anak aku menjengah ke tempat kejadian. Kelihatan beberapa orang nurse cuba menenangkan dia. Tau jer lah, nenek...mana nak malu,kan? lagipula...menda yang hilang itu sangat penting dan bermakna bagi dirinya.

"mana plastik saya?? tadi kat situ..mana? tadi saya letak ke situ. tadi awak suruh saya turun daftar. saya pergi dan saya lupa bawa. dalam plastik tu ada nombor talipon anak saya. ada nombor talipon anak buah saya. dan...ada RM6 ringgit orang bagi. Ada duit RM6...RM6...macam mana saya nak balik nanti. nombor talipon tak ada..duit rm6 pun hilang. tadi saya letak sana".

phieww...aku kembali duduk. kesian...bagi sesetengah orang, rm6 bukannya apa-apapun. tapi bagi orang yang memerlukannya, ianya sangat bermakna. its really something!!Nak gak aku gi hulur duit kat dia..tapi dalam purse aku cuma ada rm20. Haruslah beragak-agak kalu yer pun nak tolong orang..Saja aku malas topup purse. kalau tau ada sikit duit dalam purse, taklah menyinggah di mana-mana time balik. terus pulang umah jer...

setibanya turn anak aku, aku pun menyorongnya masuk. "amboii...tembamnya dia...so chubby la bb ibu ni. baru 7 bulan,kan?" ha ah..jawabku. Doktor itu pun meneropong telinga si kecik. Dia tersenyum."Nasib baik gegendangnya tak bocor, ibu tak payahla nak korek telinga baby ni. telinga dia bersih. takut terkena jangkitan pula dan kebarangkalian untuk bernanah tinggi. pastikan telinganya tidak dimasuki air."

kami pun pulang. sepanjang dalam perjalananan hati aku terkenang-kenang....rm6...rm6....rm6. Kesusahan setiap manusia berbeza. bersyukur selalu.

No comments:

Post a Comment