Wednesday, May 22, 2013

Bila momma mula sibuk

sigh....penat pula rasanya makcik ni ha. Semalaman tak tido. menyibukkan diri kin research sikit...nak berbisness online bak kata orang tu. macam sedap jer bunyinya BUSINESS ONLINE nih. dalam kepala otak ni bergentayangan idea idea: boleh duduk umah...sambil-sambil online boleh jaga anak....hekkks lah sangat. Bila dah ngadap lappy dah sah-sah mata tak leh nak beralih arah. focus...focus.... menda yang kita buat saling berkaitan. takkan kejap-kejap buat itu...buat ini... potong stim namanya tu. tak boleh jadi...tak boleh jadi...cam malam tadi. punya aku kasi tumpuan 101% mata tertumpu di skrin lappy.

tapi situasiku sungguh syahdu...my anak kecik agak lincah. ke sana ke mari beliau merayap-rayap sampai ke dapur dan bawah meja. kekadang aktivitinya juga terhenti tatkalan babytv mainkan lagu yang syok di pendengarannya. cute juga..tapi emaknya buat keje like no body business. si kakak awal-awal pengsan. sebelum tu, aku bawa di gi jalan-jalan jusco. biasalah...jusco dah ganti taman dah buat we all. sengaja buat dia terkejar-kejar or berlari-lari so that malam hari boleh tido awal. tapi...ngekkkkk!!! jam 2am terjaga juga. nah...lain pula jadi acara ku..memberi amaran ketika mengarahnya suh masuk tido.. dia terjaga coz si kecik gi manja-manja dengannya. menyondol-nyondol si kakak sampai terjaga. 

terpaksa tutup lampu seketika. akhirnya si adik mengalah juga, tertido. si kakak jugalah..jam 4am pun tak tido lagi. terpaksa aku merebahkan badan buat-buat tido. really take time, u know. so, ingat senang ker buat keje dari rumah ni?? ada-ada jer yang kita buat.

sampai pagi la aku berjaga coz ada masalah sikit dengan apa yang aku perbuat. geledah sana..geledah sini..google sana..google sini...tak juga menemui jalan penyelesaian. virus pula yang melekat...hadoohhh....akhirnya jam10am aku menyerah. kepala rasa berat dah. aku pun membaringkan diri di sofa dan terus zzz...tapi, sebaik saja nak betul-betul hanyut...teringat plak janji dengan seorang kawan. jam 11am mandi dan jam 1130 bertolak dari umah. lunch appointment....menjamu selera kat seksyen 7, shah alam. menu tengahari tak lain tak bukan ikan patin masak lemak dan ayam goreng cicah sambal. malang hari ni tak da sambal tempoyakk..hadeiii.. lepas makan we two tukar lokasi plak gi old town. i m on business talk ok..hehe...my friend promote insurans kat i. tertarik dan berminat gak aku dengan product dia...tapi..hold on dululah..memang aku ada planning utk itu tapi kena settle mende lain dulu.

jam 2pm balik umah. try lagi online....cam biasa..the kids awake. tak leh nak kasi tumpuan...last2 tutup lappy..membaringkan diri. elok jer nak belayar..terdengar tangisan si kecik plak. tangan dia terkena pintu dikerja kakaknya. haiyooo....ada-ada jer. begitulah kejadian hari ni....cuma beberapa jam jer tidonya. kepala pun terasa berat jer..

cam mana nak focus ni ek?? kat umah, memang tak leh langsung...kang maid aku ingat aku suka-suka jer online. dah cam mem la pula aku terjelepuk kat atas sofa dengan hanya jemari kontotku mengetik kekunci. Memang aku buat bodo jer la apa berlaku di sekeliling..sekadar jadi "remote" kat anak aku dengan jeritan lantangku melarang olah nakalnya yang kekadang kalu dibiarkan pasti rumah cam dilanda tsunami. 

hurmmm...terasa kekurangan hari ni...si kecik harus ku peluk. terasa damai dalam hati dengan kecomelannya. lagi pula dia pandai meletakkan kepalanya di dada time kita merangkulnya. manja gitu..sayang vboy, mommy.

oklah...nak bawa anak gi walkaton kat taman batu cam biasa..hehe...ciao!!

No comments:

Post a Comment