Friday, April 13, 2012

Keluhanku

huhhh..kata nak update blog hari-hari. takde maknanya. sejak membawa "budak" baru ni, ada-ada jer halangan. plus, takda masa lah, untuk mengadap lappy. most of the time, mrsd rasa tak sihat jer.. banyak terbongkang. nak duduk pun rasa tak kena. lagi-lagilah kalau nak ke hulu-ke hilir dalam rumah kami yang kecik seadanya ini. boleh rasa nak pitam pula.

semenjak nanny kami cuti, aku kena ambil alih tugas dia. cuci kain baju, jemu dan lipat, sapu umah, mengemop lantai dan sebagainya. lagi terasa berat nak siapkan anak lagi. semenjak si kecik ni masuk daycare, perangai dia pun ganas semacam jer...bertambah hyper. penat aku menjaganya.

sempena pertabalan agung beberapa hari lepas iaitu hari rabu, dia plak jatuh sakit. demam panas. suhu mencecah 39C. aku yang tido bersebelahan dengannya boleh terjaga apabila bersentuhan kulit dengannya. Panas membahang..aku pun tak sedap hati. malam-malam menangis. tapi pengalaman lepas mengajar aku untuk bertenang. bulan mac lepas, dia jatuh sakit serupa itu juga. kebarangkalian gigi nak tumbuh lagi. coz dia balik-balik menggigit blanket atau hujung bantal. Pagi-pagi buta pun menangis sampai aku rasa pening kepala. dia nak di dukung. dukung pun still nangis. agaknya memang sakit sangatlah kot... so, bila still panas lagi, aku masukkan ubat kat dubur dia. then only she ok. kasi paracetamol makan, tak da kesan langsung. semalam tak sampai hati nak hantar dia ke daycare. ialah...baru kebah dari demam. so, aku biarkan dia tido lama-lama. tapi...know what. ingatkan dia duduk umah,buat cara sakit time sakit. but then...OMG!!! pening kepala aku dibuatnya..rumah bersepah. tak kuat semangat aku mengikut rentaknya. really...aku betul2 rasa nak pengsan. terasa sakit belakang dan bahuku. Aku punya emosi pun bergelora. tak dapat dikawal. aku sampai mencubitnya dan memukulnya. kegeraman. ya, mungkin sebab keadaan diri aku sendiri yang rasa sangat penat. tapi...bila dia nangis, aku rasa kesal plak bertindak ganas..tapi....hadoiii, aku stress banget!!!

hari ni, aku hantar dia ke daycare. tak boleh tahan dia kat umah walaupun aku sebenarnya menyenangi kehadiran dia. tapi..bila mengenangkan aku perlu buat kerja aku sendiri, aku tak boleh sentimental. semalam, aku tension sangat coz aku cuba nak buat kerja aku, nak focus...at the same time, dia plak nak  minta perhatian. haru lah jadinya. duduk kat umah memang memeningkan kepala....ingat duduk umah boleh duduk diam-diam jer ker?? tak lahhh..ada-ada jer yang perlu kena buat...lagi-lagi kalau dapat laki yang cerewet cam laki aku...tak tau laki ko orang cam mana plak ek? itu ini mesti dalam keadaan bersih dan kemas. tapi..bila ada anak cam ni, macam mana nak maintain. all the time, tak boleh duduk diam la jawabnya...stress juga nak memenuhi kriteria OSHA laki aku ni. terkadang terfikir gak aku, laki orang lain cam ni juga ker ek?? well..tension gak dengan orang yang perfecto macam ni. huhu..maaflah suami, aku terpaksa melepaskan keluhanku.

memandangkan suami aku outstation untuk beberapa hari, so aku biarkan rumah dalam keadaan seadanya. tak kuasa aku nak bergerak banyak dalam keadaan aku yang selalu rasa mabuk-mabuk. doktor kata, jangan angkat berat-berat. tapi aku...terpaksa juga mengangkat si kecik ni turun naik tangga flat ni. adalah juga 10kg++ budak ni. memang hari-hari terasa sakit bahu dan pinggang rasa nak patah jer. sampai jer ke tingkat 4, memang terasa nak pitam pun ada. tapi apa boleh buat, nak makan pun aku kena kuar. aku tak boleh nak masak. hidu bau masakan nasi mendidih pun menyesakkan dada aku. muntah dia...hanya orang yang mengandung jer tau rasa sakitnya. actually aku pun dah bosan makan kat luar. dah tak tau apa nak makan dah. hari-hari pening dan bingung fikir apa nak makan. nak makanan berkhasiat?? apa?? tapi kat umah aku plak tak boleh nak masak. how i wish my mum ada...atleast terjaga juga diet pemakanan diabetis aku.

entahlah...aku ingatkan mengandung kali ni ok. mula-mula dulu tak da masalah. tapi makin lama morning sickness ni pun datang menguji aku. tiap hari aku rasa lemah tak bermaya. tak kan hari-hari aku cakap kat laki plak. dia pun tension gak tengok bini hari-hari lembik. sampaikan ada satu hari tu, dia gi belikan aku pati haruan. huhu..siap panaskan lagi. aku hargai niat baik suami aku. "pegi minum pati haruan yang i dah panaskan tu. nanti sejuk, tak sedap." terkejut gak aku. pati haruan?? bukan untuk orang lepas bersalin normal or pembedahan ka??..hurmm..aku tegur la dia. "ni nak bagi aku minum pati haruan ni, nanti i plan nak beranak normal kali ni, tak "buka-buka" lagi laluan macam yang first dulu". tersentak gak dia..."jangan minum lagi lah..nanti kita cari pati ayam pula. takkan tiap kali i balik keja tengok ko tak bermaya macam ni." part ni yang best laki aku...prihatin dia ni boleh tahan la..cuma tu lah, cuma leceh bab kekemasan dan kebersihan rumah jer. phiewwww. ye lah...sepatutnya aku kena berehat atleast 3 tahun atau 2 tahun sebelum kasi si kecik aku ni adik. tapi...bila rasa luka c-section ni cam sembuh, semangat nak ada bb tu membuak-buak plak. nah...kan dah tak larat. rasa sakit kat bahagian tu pun turut terasa juga. cuma diam-diam jerlah...malas nak cerita kat suami selalu. dia pun bosan dengar bini asyik sakit memanjang. kena lah tanggung sorang-sorang.

oklah...panjangnya keluhanku hari ni. nak mengadu pun, pada siapa juga kan?? 
realiti kehidupan.

No comments:

Post a Comment