Saturday, April 21, 2012

celoteh sabtu

ya..semua orang pun tau ari ni ari sabtu. pagi-pagi lagi si kecik dah bangun. pada awalnya aku buat deq jer..ingatkan dia masih nak teruskan tido. bila aku gerakkan sikit badan, terus dia merangkak dan tenung muka aku sambil tersenyum. alahaiii...cair aku dibuatnya. lalu dia memanjat badanku dan memelukku erat. hurmm..inilah nikmatnya jadi ibu kot..tak jadi nak teruskan niat aku untuk teruskan tido, aku bangun dari katil dan dia pun mengekori dari belakang. seperti biasa aku akan mainkan dia lagu children songs. sambil menunggangi kambing merah dia, dia menonton rancangan tersebut. sementara itu, aku jerangkan air untuk dijadikan air mandian dia. so, dia pun atleast badan dah ready untuk dimandikan seawal 7.30am. haha..kalau dulu, nak mandi dalam tab dia. sekarang, aku mandikan dia cam budak besar dah. simbah..simbah..dia plak tak banyak karenah. suka lagi ada...

jam 8.30am aku gi antar dia ke nursery. sunyi jer..budak2 lain tak sampai lagi. aku hantar sampai dalam. sekarang dia cam mula nak cam dia nyer nursery. bila nak sampai jer, dia mula duduk dan merenung ke luar tingkap. begitu juga ketika aku menjemputnya pulang. dia tengok jer nursery tu tatkala kami berlalu dari kawasan tersebut. as time goes by, rasanya dia makin "matang" kot. cuma...tiap kali aku lepaskan tangan menyerahkan dia pada cikgu, haaa...dia still nangis lagi. hadoii..aku pulak, tak nak biasakan diri aku cair dengan tangisan tersebut. aku gagahkan diri untuk melangkah pergi meninggalkan dia dengan persekitaran asing buat dirinya.

sepulangan dari nursery, aku gi sarapan kat restoran berhampiran. soto jadi pilihan...tapi...cuma sepotong nasi impit dapat aku abiskan. selebihnya, aku tak da selera. kemudian, aku menapau sebungkus dua nasi lemak. aku bawakan ke rumah "kawan". mana tau aku boleh makan....ya, aku makan juga 5-6 sudu nasi lemak. lepak dulu dengan keluarga tu.  suasana agak bingit dan huru-hara. biasala...budak-budak. tapi tak kisahlah. coz aku tak rasa sunyi sangat. layan jer lah perangai depa. kesian mama depa jer lah..nak makan jer, anak yang satu nak ini...yang satu lagi nak itu.....mama dia terhenti-henti jer makan oleh karenah sang anak-anak. tapi aku tabik gak kat kawan aku ni. penyabar orangnya...kalau aku lah...haha...dah besar cam gitu, rasanya rotan jer pengganti diri dalam memberi arahan. ialah..nak disiplinkan anak-anak biar dari rebungnya. tapi, tak apalah..nanti budak2 ni besar, rasanya mereka pun tak selamanya berperangai cam gitu. atleast aku belajar juga sikit-sikit cara nak handle budak. bukannya satu kerja yang mudah, uols. pening2. setakat satu boleh lah...kalau lebih dari dua ni?? terpekik terlolong satu kampung la jadinya kot...haha

lepas makan-makan dan sembang, aku minta diri. teringin nak rehatkan diri. nak tido..tapi sesampai di rumah, semuanya itu lari bertempiaran. mood tido tu lari pula setelah penat memanjat tangga so-called condominium ni ha. sambil membiarkan mesin basuh membuat kerjanya dengan sendiri, aku pun membuka ni lappy. baru berpeluang, OK!! kalau si kecik ada, jangan harap aku boleh nak ngadap skrin ni ha. dia pun nak rebut nak tekan2. haiyooo....

sekian dulu. hari ni si kecik half-day kat nursery. hari ni nak bawa dia gi popular book store. nak cari lagu yang boleh main dalam kereta. haha..anak aku sekarang layan lagu country songs yang dimain berulang-ulang...badan siap digoyang-goyang lagi ikut rentak dan irama. moment paling best, aku dan si  kecik berpegangan tangan sepanjang pemanduan aku ke nurserynya.. bila aku menyanyi dengan penuh semangat dan perasaan...ala-ala menjerit gitu, si kecik memandangku dan tersenyum. terasa bangga jadi ibunya setiap kali dia menghadiahkan aku senyuman manis. sayanggggg sangat kat anak aku ni. muaahhh.

No comments:

Post a Comment