Monday, April 23, 2012

Batu Api

hurmm..tajuk jer menggerunkan dan menyakitkan hati. aku terfikirkan kisah-kisah rumahtangga yang berantakan gara-gara batu api yang menyebabkan pergaduhan suami isteri. tak kiralah siapa yang jadi batu apinya..adik-beradik, orang tua termasuklah kawan-kawan. Mesti pelikkan apabila pasangan kita tak bersikap seperti dirinya yang sepatutnya atau kebiasaan melayan pasangan. Pasangan berubah sikap...dulu boleh mendengar kata pasangan apabila pasangan meluahkan perasaan atau keinginannya. tapi kemudiannya bersikap seolah-olah yang pasangannya adalah orang lain. sedih juga kalau melalui keadaan cam gitu...kalau dulu pasangan akan berterus terang dengan pasangannya. contohnya, pendapatan bulanannya, dia akan bagitau semua pendapatannya, nak beli  apa, duit belanja untuk apa,..apa-apa jer lah. tapi sampai satu peringkat, dia seolah-olah berahsia dan seolah-olah pasangannya bukan lagi orang yang dia kenal. kalau cam aku..aku makan hati lah, kalau tengok laki aku berperangai sedemikian rupa. tapi bagi aku, orang lain boleh menasihati kita or pasangan kita. tapi kita tau pasangan kita macam mana...orang lain cakap jer tau...dan orang lain lebih senang kalau kita dalam keluarga ni berantakan. hanya kita yang tau nak mengemudikan rumah tangga kita. tak perlu terikut-ikut kata orang lain. kita ada cara kita yang tersendiri. ada cara kita untuk memanjakan pasangan kita atau membahagiakan pasangan kita. kalau tak suka, tegur cara baik..kekadang, bila kita mengadu sana-sini orang lain akan "mengajar" kita untuk bersikap sebaliknya terhadap pasangan kita. mungkin kira rasa puas hati mengikut nasihat-nasihat percuma 'batu api' di sekeliling kita tanpa mula mengenali hati pasangan kita seperti dahulunya dan membutakan hati dan perasaan pada pasangan kita kerana kita lebih menganggap kata-kata orang lain lebih baik dari pada pasangan sendiri. Tak sedih ker kalau pasangan kita dipandang rendah oleh orang lain?? kita happy ker dengar bila orang kata, bini ko begini...bini ko begitu....dan kita mengiyakan pula..bini aku terukkkk....padahal, perempuan yang ko pegi mengadu sana sini adalah ibu kepada anak ko..ish ish ish.....seperti kata orang, menepuk air di dulang terpercik terkena muka sendiri. so, bila pasangan berubah sikap, berhati-hati...kebarangkalian dia terkena percikan batu api atau...dia dah ada "peneman tapi mesra" yang  lebih sempurna dari pasangan halalnya..sampai hati juga,kan?? tapi...kalau bagi diri aku, personally...aku mungkin tetap begini. sama seperti ini..dan seandainya pasangan aku "berniat churang" dan "kedapatan" pula...i will say, good bye forever!! berseronoklah dengan dunia barumu..dan aku akan teruskan hidupku bersama anak-anakku without YOU in our life...aku ni boleh tahan gak ego dan degil. rasanya, suami aku pun faham akan sikap aku yang satu ni. kata orang, hidup suami isteri ni umpama cubit paha kiri, paha kanan turut terasa sakit..so, suhhhhh batu api!!!!

No comments:

Post a Comment