Wednesday, April 25, 2012

demam lagi

semalam, aku dan si kecik membaringkan diri seawal 8.30pm coz the next day(hari ni), dia ada appointment kat klinik. susah gak dia nak melelapkan mata. fikiran dia still busy kot...banyak yang dia nak buat. tapi since mommy dia offl light, akhirnya tertido juga. si daddy pula buat kejutan malam tadi. katanya, tak balik. tup2 tengah malam muncul pula batang hidung kat rumah dalam jam 10pm gitu.

si daddy juga terus mengambil tempat. aku yang mamai-mamai dengan kehadirannya setakat melirik kemudian sambung perjalanan mimpiku. walaupun kedengaran sang suami mengadu bahawa dia kurang sihat. tanganku ditariknya lalu diletakkan di atas dahinya dengan harapan aku akan memicit-micit kepalanya bagi meredakan kesakitan. aku sekadar memicit seadanya coz tanpa sedar, mata aku terus terpejam rapat.

si kecik aku yang tertido terjaga pada tengah malam. mula menangis dan merengek. aku menepuk-nepuk badannya. tapi tangisannya menjadi-jadi. lalu aku bangkit dari pembaringan dan memberikannya susu botol 80z. itupun diekorinya aku ke ruang tamu. boleh pula menangis meniarap sambil menunggu. apabila masuk bilik semula, dia minum setakat 40z sahaja. kemudian menangis lagi. aku ingatkan, mungkin si kecik bermimpi kot. tu yang sampai nangis-nangis. tapi...keadaannya berlarutan setiap jam, pasti dia merengek dan menangis minta di pegang. risau juga kalau-kalau dia sakit. dahinya ku sentuh. Ok jer...tapi dia tetap nak aku memeluknya sambil duduk. last-last sakit kepala aku pun ter'usik'. aku mula rasa berang. aku terus membaringkan diri dan membatukan diri...si daddy pula terpaksa bangun, lalu dipeluknya. apabila terasa si kecik sudah tido, di letakkan perlahan di atas tilam. sangkaan meleset lagi...dia terus menangis. berganti lagi dengan pelukan ibu sambil mendodoikan dia. begitulah sehingga jam 6am. tapi pagi tadi, badan dia terasa panas membahang. lantas aku mengambil ubat lalu dengan bantuan daddnya memasukkan ubat tersebut di buntutnya. tak lama lepas tu dia pun tido. Aku membuat analisa sendiri. Mungkin si kecik menangis ada kebarangkalian kot dia sakit kepala. tapi tak tau nak bagitau kat mommy dia rasa sakit yang dia alami...kesian dia.

jam 9am aku kejutkan dia, nak bawa dia pegi klinik untuk appointment 1 tahun 3 bulan. kat klinik bukan main lama lagi menunggu. ramai sangat orang..turn kami sampai pada pukul 1.30pm. tapi bila jumpa doktor, sampai jam 2pm gak lah...kesian doktor n missy tak da rehat. tapi kedengaran mereka menyuruh rakan sekerja menapau makanan.. Hari ni berat my kecik ialah 10.2kg. Apabila missy melihat kat kepala si kecik ada tampalan cool fever, missy terus  mengambil suhu dia. Demam dia ni...dulu datang, si kecik ni demam. datang kali ni pun demam lagi yer?? celoteh si missy.  kami terpaksa masuk semula bilik pemeriksaan untuk jumpa doktor. panasnya si kecik---> 38.3C. pada awalnya ketika di klinik, dia ligat nak jalan sana sini. tapi, apabila sampai tengahari mungkin dia mula tak rasa sedap badan. Dia mula minta digendong pula. Doktor berikan dia ubat demam. katanya, dua hari lagi kalau tak sembuh bawa semula ke klinik. nak ambil darahnya.. 

sepulangan di rumah, aku terus bagi dia ubat. lapkan badannya. membawanya berbaring di ruang tamu. tapi terlalu banyak godaan di kiri kanannya sampai dia tak sempat nak membaringkan badan. sibuk memanjang. lalu aku memasukkannya dalam buaian. sekarang, dia masih lagi lena di dalam buaian. Semalam aku bagitau cikgu kat nursery aku hantar dia belah petang. tapi, bila dapati dia demam begini, tak sanggup plak nak memaksa dia mengikuti aktiviti kat nursery. plus, dia sering jer bad mood...sikit-sikit nak nangis. Aku pun turut terasa tak sedap badan. mungkin semalam tido yang sering terganggu menyebabkan kepala ini dah haywire petang ini. Walaubagaimanapun, aku berdoa semoga Tuhan memberikan aku kesabaran dalam menghadapi karenah si kecikku sayang.

semoga si kecikku cepat sembuh. mommy sayang.

loves,
mrsd

No comments:

Post a Comment