Tuesday, April 24, 2012

Eczema

eczima...satu penyakit kulit yang aku deritai setelah sekian lama. acap kali aku membeli ubat sapuan untuk disapu pada tompokan kegatalan pada tangan, lutut dan kakiku. yang peliknya, sembuh sekejap kemudian akan muncul lagi. bukan saja menyebabkan kegatalan namun menyebabkan aku rasa agak rendah diri ketika bersama dengan orang lain. bila bersalaman, sudah pasti kelihatan tompokan kegatalan di jemariku. ianya bukan kurap OK.. dulu ketika mengandung anak sulung, penyakit ini mula menghinggapiku di bahagian lutut kanan dan pergelangan kaki kanan. tapi setelah anakku dilahirkan penyakit tersebut lenyap bagaikan membuka baju sahaja tanpa meninggalkan sebarang kesan atau parut. tapi, setelah anak sulung aku berusia 6 bulan, ianya menyerang pula lutut kiri aku pula. ini disebabkan aku menggunakan lutut kiri aku sebagai sesendal ketika bangun apabila duduk di lantai serta bersila. pada awalnya, cuma luka-luka kemudian bertukar menjadi gatal yang akhirnya tak pernah-pernah sembuh. 





Bosan dengan keadaan ini, hari ahad lepas sang suami membawa aku ke farmasi Smiles. menurut ahli farmasi  tersebut penyakit ini memang tidak mendapat jawapan dalam perubatan kenapa ianya terjadi dan perubatan yang khusus. bila aku cakap, bila letak krim ianya akan sembuh. ahli farmasi tersebut mengatakan bahawa surface jer sembuh tapi kat dalam still lagi abnormal. so, dia suggestkan supaya aku mengambil supplement. hurmm...terkejut aku melihat harganya. Rm300++ tapi diambil selama dua bulan. diambil secara oral sebanyak 1ml. aku agak terasa was-was gak. kalau tak sembuh, tak tau lah....tapi, nampaknya sang suami begitu sayangkan bininya. tanpa teragak-agak dia membelinya. terima kasih, sayang. dan setelah hari pertama aku menggunakannya, ternyata kesannya sudah kelihatan. ini sudah kira bagus. ya..aku juga siap dipesan oleh ahli farmasi tersebut supaya tidak mengambil hidangan seafood dan juga protein kerana ianya akan menyebabkan kegatalan yang tidak sudah-sudah. kena berpantang la pula, ya. 

so sesiapa yang mengalami masalah kulit seperti ini, baik mencuba suppliment di atas nescaya kegatalan semakin berkurangan dan masalah ini mendapat jawapan. Hari ini hari ke tiga aku mengambilnya, dan tanda-tanda kesembuhan itu sudah kelihatan. syukur.

No comments:

Post a Comment