Wednesday, April 4, 2012

first day daycare

ari ni aku nekad antar mygurl ke daycare. Hari selasa minggu ni tadi, the nanny balik kampung. dont know if she want to come again or back forever. tapi bila memikirkan keperluan diri yang memerlukan masa sendiri untuk focus pada study, terpaksa juga la menghantar dia. pagi-pagi bangun, sediakan beg dia. Baju, lampin, susu dsb segala keperluan. sepanjang perjalanan menghantar dia ke daycare berkenaan hati ni sayu jer. sepertinya aku tak sanggup untuk melepaskan dia pergi.. aku sebolehnya tak nak berpisah dengan mygurl ni. tapi aku tak da kudrat untuk memerhatikannya dan menjaganya sepanjang masa, seorang diri dalam keadaan aku yang tengah morning sickness begini. Plus, aku nak focus pada penulisan thesis aku...dia ni plak tak boleh nak tengok aku ngadap laptop. mesti nak kacau. nak-nak lagi, sekarang ni dia dah pandai memanjat meja. fuhhhh...

boleh tahan mahal juga la monthly yuran daycare si kecik ni. rm450 permonth plus tadi makanan dia bayar sekali  jer for half year, rm100. hurmmm...apa boleh buat. nak cari tempat yang terbaik untuk dia gak. Mahal memang mahal bagi orang seperti kami. pendapatan tak seberapa. tapi, bila difikir-fikir sometimes, kami boleh spend $$ for nothing. atleast hantar dia ke tempat begini dia boleh belajar dan bermain dalam satu masa. Plus, dia orang menggunakan English medium dan teaching mandarin kat budak-budak daycare ni. Tadi, terkejut gak budak-budak below 3 tahun sedang di ajar bahasa mandarin bertulis. fuhhh...aku pun tak lepas weiii...interesting ba tu. apapun, nampak gaya kena la hantar dia hari-hari dari jam 8am hingga 6.30pm. satu lagi jadual anak aku yang perlu aku turuti.

well, untuk anak aku nak yang terbaik. bukan i nak manjakan anak. tapi i nak dia melalui segala kebaikan dari merasa kesusahan hidup yang pernah aku alami. Apapun, semoga dia dapat menyesuaikan diri dengan cepat. Cuma ada sedikit kerisauan bersarang di dalam hati ini. ialah...berita-berita yang kurang enak di dengar pasal daycare sedikit sebanyak mengganggu jiwa dan perasaan aku dan suami. tapi..bila lihat cikgu dia, rasanya OK kot dan moga-moga insiden yang tak diingini berlaku kat anak aku. Amen.

mommy love.

No comments:

Post a Comment