Monday, April 23, 2012

Buluh vs Anugerah

sempat tadi aku menjeling berita tv3 pasal bayi yang bakal lumpuh akibat tindakan kekasih yang bertindak kejam terhadap seorang bayi ketika bergaduh dengan ibu bayi tersebut. fuhhh...manusia ker binatang tu?? yang si ibu ni pula, pegi menumpang rumah kekasih buat apa?? sekadar kekasih tu...tak kawen lagi. ish ish ish...sekarang budak tu koma, sakit sampai nak lumpuh begitu, apa nak buat sekarang. kesian,kan  baby tu...hancur hati ibuku mendengar perlakuan manusia yang sebegitu. geram kat orang lain, lepaskan kat orang lain. terfikir aku...9 bulan bukan satu tempoh yang pendek untuk seorang ibu mengendong bayi dalam kandungan ke hulu  ke hilir. tak cukup dengan membawa badan, penyakit demam pening bagai turut di alami. kemudian bila dilahirkan pula, pelbagai karenah si kecik pula kita hadapi. sakit pening dia juga jadi kerisauan kita..bila dah jadi cam gini?? sigh...aku pun tak tau nak kata apa. ialah...aku ni ha..selalu gak cubit dan pukul anak aku. tapi pukulan tu beragak-agak la..tak la niat nak membunuh anak. cuma nak mengajar jer..bila dah nangis, hati aku pun turut luluh gak. tapi kena juga nak ajar anak bagi tau dia apa yang dia buat tak betul. walaupun dia still tak faham lagi..ya lah, melentur buluh biar dari rebung. kalau tak, heiii budak tahun satu pun dah pandai kurang ajar sama emak bapa coz time kecik-kecik dibiar jer anaknya memukul diri..bila dah besar sikit, lagi tak sedar perbuatan tersebut salah..terus berkelakuan liar. makanya, bila budak itu kian membesar, yang susahnya siapa?? ya. betul aku atau para ibu bertindak mengangkat tangan tatkala ingin mengajar anak. tapi...bila suami aku jerit dan nak pukul anak, aku terasa sangat. aku sangat tak suka bapanya melayan dia begitu. sebagai ibu...sakit hati melihat anak diperlakukan sedemikian rupa baik oleh ayahnya sendiri..ye lah, kita yang jaga dia 24jam, kita tau lah. lagilah kalau anak kita ni diapa-apakan oleh orang lain. memang terasa gila...aku ibaratkan seorang ibu ni umpama seekor ayam betina yang melindungi anak-anak ayam dari bahaya. lalu disembunyikan dibawah kepaknya. haaa...binatang pun sayangkan anak. apatah lagi manusia yang diberi akal dan fikiran...manusia...manusia..apa nak jadi ni?!

No comments:

Post a Comment