Monday, April 23, 2012

asam garam kehidupan

aku terjaga dari tido seawal 5am pagi ni. memang aku set alarm untuk bangun awal. al-maklumlah, sang suami akan keluar  kota lagi hari ni. semalam kami beranak pegi ke rumah yang company sang suami sediakan untuk  beliau dan beberapa orang rakan di Kajang. jauh juga la...ngam jugala aku pernah katakan kat suami, "tak payah datang balik umah kalau weekday." penat tu nak berulang alik dari klang ke kajang. phieww..apa boleh buat, terpaksa berjauhan untuk mencari rezeki dan sebuah kehidupan yang lebih sempurna dari apa yang ada pada masa kini.  menginjak kaki ke rumah teres sang suami, fuhhhh....feel like home. dalam hati aku ni terdetik gak, "bila lah agaknya kami sekeluarga akan merasa rumah sebegini. anak-anak boleh berlari riang dengan persekitaran rumah yang besar." tapi...aku pasrah. lets god. kalau ada rezeki, tak kemana kot...bersabar jer lah aku mendaki dan menuruni tangga so-called condominium yang kami miliki sekarang. atleast bersyukur coz kami bukannya menyewa pun. dah settle dah bayo semua..cuma terkadang mengeluh apabila kepenatan melanda lebih-lebih lagi dalam keadaan diri yang "mengandungi" sebegini.

well, back to the story. so, seperti biasa aku sediakan pakaian suami untuk lima hari. hishh..suami aku ni macam dah nak pindah jer gayanya dah. rumah kat sini plak yang menjadi rumah persinggahan beliau. ialah, balik sehari jer sekadar membawa pakaian kotor untuk dibasuh dan recycle dengan pakaian berikutnya. aku kejutkan sang suami dari tido. katanya, kejutkan dia jam 6am. tapi tak bangun-bangun pula. apa lagi aku guna taktik jahat untuk kejutkan beliau. " wuiii..bangun cepat..bangun...duit dah panggil dah. cepat..nanti duit lari...bangunnn gi cari duit", dengan suara yang annoying. haha..akhirnya response juga sang suami..."hishiiii bini aku ni dah mula jadi mata duitan." haha..aku gelak dalam hati. atleast, aku bagi peringatan gak supaya suami mempunyai sasaran dalam pekerjaannya coz bininya mata duitan. haha..jahat,kan??

so, setelah suami pergi. aku sambung tido. seriously mengantuk juga la. tapi terjaga jam 8.30am. si kecik meluru ke arahku. merangkul leherku. mencium pipiku. hurmmm...si kecik ni haa. sungguh pandai psycho dia punya mommy. aku pun bangun gak lah..si kecik dah terbiasa bangun awal sekarang. maklumlah...nak ke "school" dia. aku mandikan dia dan siapkan dirinya. settle. then, time to school!! uhhhh...si kecik berhingus la pula. badannya ada sikit panas, so aku kasi dia makan paracetamol. mencegah lebih baik dari merawat...suhu badan dah kasi hint2 bahawa dia kan demam panas lagi la tu.  sampai kat school, dia mula menangis. hissshh..tiap  kali perpisahan terjadi, mesti kedengaran ledakan tangisannya berlagu sendu. hiba gak..tapi mommy harus tabah, OK. lama-lama nanti ok juga tu.

deeeiiii...panjang juga cerita ku. detail,kan? haha...ialah, setiap moment begitu berharga untuk diingati dan tak seharusnya dibiarkan berlalu begitu saja. so, layan jer lah cerita dari makcik ni ha. sepulangan menghantar si kecik dari nursery, seperti biasa aku ke restoran berdekatan."akak, air cam biasa ek?" Beres. sampai orang kedai tersebut pun tahu dan ingat aku nyer favourite drink teh O kosong ais...kat sini kalau sebut teh O still dimasukkan gula dalam minuman tersebut. bila sebut kosong, maksudnya tanpa gula. dulu aku pun pelik. tapi alah bisa tegal biasa. hehe...tak ketinggalan mee hoon goreng dan sepotong ayam masak merah. hishhh..mencabar tekak aku betul restoran ni tau..pagi-pagi lauk dah siap. tu la pasal orang yang konon-kononnya nak datang sarapan terus jer makan tengahari. 

kisah kat restoran plak...tup tup kawan aku pun ada gak kat situ. aku tak menyedari kehadirannya bersama anak dan suami. "tak tau lah mommyLolo...tetiba jer laki aku ajak sarapan pagi ni. tak pernah-pernah tau. bila kena ajak begini, OK jer lah", sempat sang kawan berbisik kepadaku. hurmmm...aku tersenyum dan mengangguk. sang suami mula sibuk mengambil makanan untuk anak bujangnya. kemudian memilih lauk pauk untuk si bini pula. dan lastly, dia pilih untuk diri sendiri. agak lama gak lah dia memilih. memanglah, sukar nak buat pilihan kat sini. kalau boleh, nak ambik semua jer. haha..sempat aku menjeling pinggan si isteri. kaki ayam dengan pedal goreng kicap. ketika makan, si isteri cuma makan pedal ayam tersebut, dia meng"offer"kan kaki tersebut kat anak bujangnya. anaknya menggeleng. anaknya lagi sedap jer makan ayam masak merah. si laki punya pinggan, pelbagai juga lauk diambilnya. hurmmm..tak berani menggelengkan kepala secara Live. aku gelengkan dalam hati jer lah...takkan banyak-banyak lauk, si bini pilih kaki ayam. si bini pun tak berselera nak sentuh kaki tersebut. timbul rasa kesian sangat kat bini dia yang ikut jer rentak suami dia. tapi memang nampak kat mukanya cam tak puas hati jer. apabila si suami dah makan, dia beredar dan duduk pula dengan sekumpulan lelaki lain, rakan sekerja.  tadi sepertinya aku dengar si bini memesan beli something kat kedai 99 yang bersebelahan. tapi rupanya suaminya duduk kat belakang kami bersama teman-temannya. apabila kumpulan tersebut beredar, mereka pun turut beredar. hari ni aku langkah kanan..suaminya belanja makan pula. actually aku tak nak..coz aku tau keadaan mereka. mungkin inilah sikap sesetengah lelaki. ego tak bertempat.

sepulangan dari restoran, aku saja singgah kat rumah teman tersebut. malas nak terus memanjat tatkala perut tengah kekenyangan..Pok, boss dah gi kerja? dah. katanya ringkas. so, lepaklah aku bersama teman tadi. teruslah si teman meluahkan perasaan buat diri ini. simpati pula mendengar. "laki aku tak pernah-pernah bawa aku keluar cam gini. lagilah nak gi shopping...ni nak balik kampung bulan mei ni. mak mertua pula dah order barang dapur. siap pula suruh beli untuk anak perempuannya yang satu.-2 biji periuk nasi elektrik. Mereka tak tau keadaan kami kat sini. Tuhan jer tau...kami sendiri tak terbeli. aku ni ha, pakai-baju tak pernah bertukar baru. ni, nak balik ke kampung suami kenalah bergaya sikit. kalau balik kampung aku, tak kisah pun. pakai kain batik pun tak apa. bila minta beli barang, tak cam bini orang lain. seminggu dua minggu baru dapat. kekadang tak dapat langsung." begitulah lebih kurang luahan perasaan si kawan. ialah..suami sang teman pekerjaannya bawa teksi jer. banyak mana lah sangat dapatnya..mungkin itu sebabnya sang suami tak dapat memenuhi permintaan si bini. tapi..permintaan pun bukannya mahal-mahal pun..atau keperluan harian juga yang dipesannya. tapi yang paling tak best ialah..suami ni, suka bergaul dengan orang bujang. masanya lebih banyak digunakan bersama teman-teman berbanding di rumah. rakan si teman tau kegiatan sang suami, tapi tak berani nak bawa mulut kat si teman. bayangkan, mereka menunggu penumpang di tepian Jusco. apabila takda penumpang, mereka boleh ke panggung menonton wayang. boleh pula bersenang lenang begitu dengan teman-teman tapi anak bini kat rumah mati kutu. Pernah juga aku ni terserempak dengan sang suami di kedai makan. memang gaya makannya agak lumayanlah. tapi bini kat rumah...makan seadanya saja.

justeru itu sang teman tadi menerima upah membuat kuih. untung tak seberapa pun..setakat 30biji karipap boleh dapat rm10. tolak modal..mungkin untung rm5-8 jer. tapi dia sanggup berjaga pagi-pagi atau waktu petang untuk membuat kuih. ditambah pula menjahit sikit-sikit. memang kesianlah...tak kisahlah kalau kita hidup susah, tapi suami perlulah memahami isteri dan anak-anak. bukan nak bawa mulut untuk menceritakan keburukan orang. tapi ini adalah satu pengalaman yang menyedihkan bagi seorang wanita. pernah aku membeli lauk-pauk coz aku malas nak makan sorang. aku menapalah dua-tiga jenis lauk. aku dan seorang teman pun mengajak si teman dan anak-anak untuk makan. berselera anak dia makan ayam masak merah yang aku belikan. siap suruh tambah nasi lagi..si anak yang masih lagi lurus "mak, nak ayam lagi.." anak perempuan dia pun boleh gak nak makan padahal si emak mengatakan anaknya yang tu tak da selera makan. hurmmm...aku faham.

beginilah asam garam kehidupan. setiap manusia mempunyai jalan cerita yang berbeza-beza..tapi aku tabik kat sang teman ni coz dia seorang yang penyabar. dia tak melenting melalui kehidupan yang sebegitu bersama sang suami. kata orang, perkahwinan merupakan satu perjudian. kalau jumpa pasangan hidup yang baik, untunglah. kalau yang sebaliknya...sabar jer lah.


No comments:

Post a Comment