Sunday, October 2, 2011

Remaja tersayang

kekadang sebagai orang tua kita risau ke mana menghilangnya anak kita ketika orang lain sedang lena di ulit mimpi. Pukul enam petang, tak sampai rumah....hati masih boleh ditenangkan. Pukul 9pm...hati dah berdebar-debar dah..."kejap lagi pulanglah kot." Pukul 12 tengah malam...kerisauan menjadi-jadi. after midnite...Tuhan saja yang tahu. "semoga anak aku selamat, Ya Tuhan." Cuba melelapkan mata tapi kelibat anak terbayang-bayang di mata. "mana anak aku ni pegi ni??!".

the next day, bila sampai umah..remaja kita selamba jer. cam tak da apa-apa yang berlaku. Ya ampun. ko tau tak emak bapa ko setengah mati risaukan ko. eee...tak baik tau buat kat orang tua cam tu. walaupun ko dah boleh gerak ke sana-ke mari sesuka hati, bila orang tua ko mula risaukan ko. Please....respect their feeling. they loves you.

kekadang terkeluar kata-kata kasar dari kite, orang tua.  bukan pasal kite menci depa. jauh sekali. kita sayang sangat. kite nak depa paham. kehidupan ini...kalau tersilap langkah, terlajak perahu boleh diundur. tak nak la tetiba lihat tv, nama anak kite terkeluar jadi sebutan pemberita. sebagai mangsa...jauh-jauhkanlah.

justeru itu. bila kita rasa kita mule buat orang tue kite susah hati...cepat-cepat minta ampun dan maaf. Sikap kita yang selalu membuat orang tue kite risau memanjang boleh memendekkan umur orang tue kita. kalau kite tak sayang orang tua kite, lain lah....buatlah perkara-perkara yang mengejutkan depa. 

sok-sok jadi ibu dan bapa, remaja kite akan paham. Orang tue sangat sayang kite...

1 comment:

ked :) said...

yup ,hanya dengan menjadi anak yang soleh je dapat balas jasa ibu bapa kita :)

Post a Comment