Friday, May 18, 2012

kesalku

aku response sendiri aku nyer entry pagi tadi yang bertajuk "buat anak jer pandai". sebenarnya aku kesal dengan apa yang terjadi di sekeliling aku yang melibatkan institusi kekeluargaan. aku bukan manusia yang anti pada  kelahiran anak ramai. aku sendiri lahir dari sebuah keluarga besar. 10 orang adik beradik. ko ader?? tapi aku bersyukur atas didikan orang tuaku yang berusaha menjadikan setiap satu dari kami sebagai manusia yang berguna meskipun tak sehebat anak orang lain. takda doktor, tak ada lawyer, tak ada pilot...biasa-biasa jer kami semuanya. yang penting, didikan itu adalah untuk dijadikan garis panduan dalam mengemudikan kehidupan kami masing-masing pada hari mendatang.

ayahku. takda maknanya nak manjakan kami. laki ker perempuan ker, di pukul sama rata mengikut kesalahan masing-masing. tak da dibeza-beza. tapi ayah tak sentiasa menggunakan kekerasan. satu jelingan mata pun sudah cukup membuatkan kami gentar dan kami pasti jelingan itu bermaksud yang kami tengah membuat kesilapan dan harus diperbetulkan cepat-cepat. Kekadang, ayah tak perlu berkata-kata, tapi lenggokan bahasa badannya sudah cukup memberi isyarat kepada kami. atau...apabila ayah pukul sekalipun, tak ada pun rasa dendam kat beliau. Kami terima pukulan yang kami terima setimpal dengan kesalahan kami coz ayah memukul kami untuk mengajar dan bukannya untuk membunuh.

kesalku lagi berterusan dengan sikap anak-anak. Terlalu mengambil kesempatan diatas kebaikan orang tua mereka. Orang tua mana tak sayangkan, anak weii..kucing pun sayangkan anak inikan lagi manusia yang dikurniakan akal dan fikiran Apabila anak-anak dewasa, maka mereka merasakan yang diri mereka tidak perlu lagi dibawah jagaan ibubapa dan mula nak hidup sendiri. buat benda sendiri. dan tak nak libatkan ibubapa dalam kehidupan mereka. semua keputusan baik buruk di tangan sendiri. malah ada yang sanggup membuang ibu bapa dari kehidupan  mereka. tapi bila susah, mak bapa juga di cari...tapi time senang, lupa dunia dan lupa asal usul. 

aku..aku sebagai seorang ibu. aku tak tahu masa depan anakku bagaimana suatu hari nanti. tapi apabila melihat pementasan drama kehidupan realiti, aku tak ingin anak aku hanyut dan musnah oleh dirinya sendiri. Aku takut dengan pergerakan dunia kini yang sungguh bervariasi. banyak tekanan. banyak godaan. banyak masalah. Tapi sebagai ibubapa, kami akan pastikan anak kami mendapat yang terbaik dari semua segi. Jangan sampai kasih sayang kami disalah ertikan.

Ya Tuhanku, semoga anak-anakku nanti bakal menjadi anak berguna. Anak yang mendengar kata. Anak yang takut pada Tuhan. Anak yang sentiasa menghormati aku dan bapanya lebih-lebih lagi di hari tua kami. Tak perlu jadi seorang anak yang bijak pandai atau bergelar jutawan..hal-hal bersifat duniawi tak akan kekal selamanya..Aku perlukan anak yang menyayangi diri kami sebagai orang tuanya, menyayangi dirinya sebagai insan dan takut akan sang Pencipta.

p/s:
dalam setandan kelapa sawit, sudah pasti ada buah yang busuk atau rosak. tak semuanya baik dan cantik. Itulah cabaran keibu-bapaan dalam kehdiupan berkeluarga dan bukannya mengalah terus. Berusaha dan berusaha terus agar anak-anak tidak tersasar jauh. Jangan jadi seperti Ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus, padahal....sigh.

No comments:

Post a Comment