Wednesday, February 29, 2012

tak lah pelik sangat

second time preggy. mrsd tak tau lagi berapa minggu dah kandungan mrsd ni. malas nak gi klinik awal. boleh ka tu arr?? msd malas nak gi amik nombor...gi ambik sample air kencing....dari pagi sampai ke tengahari urusannya. penat dan membosankan...lagi2 ada si kecik yang ligat cam gini. steady gak penat nak 'bergusti' dengan dia. pantang jumpa tanah or lantai. nak berjalan. tak boleh tahan nak duduk dalam stroller dia. paling pantang, nanti dia pandai-pandai pula nak berbaring atas lantai. hadoiii...nak harapkan si nanny dia ni 100% pun tak boleh. nampak dia cam sakit-sakit selalu buatkan aku serba salah nak kasi dia mengawasi si kecik full-time.

well, apa yang pelik sangat ni?? refer pada tittle entry. hehe...actually mrsd mengidam makan pisang mentah dengan garam halus+cili padi. pedas wooo..dah seminggu lebih asyik terasa-rasa kelat pisang kat lidah dan mulut mrsd ni. tiap kali gi kedai, pisang dah masak or separuh masak. tak memenuhi syarat pula. semalam mrsd siap merayu kat taukey kedai untuk simpan pisang emas mentah. hari ni gi jumpa dia, "alamak akak, lupalah!". aku cam kecewa gak lah. aku nak berpatah balik. "akak, adalah kak. amanah orang, takkan saya buat tak tau pula." huhhh. baik sungguh casher kedai runcit ni. "akak nak masak apa?". jawabku,"akak tak masak pun. akak makan terus dengan garam." dia mengerut dahinya. "biasalah dik, orang ngandung ni susah di ramal," ujarku.

actually amalan makan pisang mentah ni tak lah pelik sangat. dulu, time aku kecik-kecik. tinggal kat kampung. ya. aku anak kampung. kami selalu makan garam bercili padi.( maksudnya, garam+cili padi). kami akan makan dengan apa jer. makan dengan timun. belimbing, limau kasturi dan buah ara. pelik,kan? tempat kami pokok ara nya tak berhantu pula ek. kami relax jer panjat dan duduk atas pokok sambil mengulam buahnya...rasanya agak kelat-kelat masam gitu. actually makanan ikan ni..tapi kami ngappp jer. Buah ara ni kena makan dengan belacan pedas plak. Bila mulut mula pedas, terjun masuk sungai berenang. kemudian naik lagi..makan. hurmmm...dulu, life aku sebagai anak kampung agak simple and happy go lucky. tapi bila pulang umah, kena bantai ngan ayah aku coz selalu berendam kat sungai lama-lama. well, aku dan kengkawan nak challenge ngan buaya kot...masa ni mana reti nak takut, weiii. semuanya cam besttt jer. haha

So, petang ini tadi. aku pun makan lah beberapa ulas pisang mentah. bila sampai jer pisang cecah cili ke mulut aku. air liur seolah-olah membuak-buak nak keluar. baru puas hati aku....fuhhhhhh. leganya. akhirnya. sampai gak hajat aku mengulamkan pisang emas mentah...tak lah pelik sangat,kan?? hehe...

No comments:

Post a Comment