Thursday, August 9, 2012

::laksa Penang::

saja nak berbicara pasal makanan malam ni...merujuk kepada entry post, laksa penang memang kegemaran aku. kat sarawak aku tak pernah jumpa pun mee beso cam gini. aku ingat pertama kali diperkenalkan dengan laksa ni. waktu tu aku belajo kat politeknik pahang..aigooo...bila teman aku suh aku makan mee laksa, punyalah aku mencari. padahal mee tersebut memang ada terhidang depan mata. Mana mee nya?? kawan aku terpaksa hulurkan mangkuk yang mengandung mee tersebut. "aiehhh...gelinya tengok mee ni. beso nya!!" well, u know laaa... first time tak leh blahhh..second trial...third...dan keseterusnya terus addicted plak. nak-nak kat kuantan time tu adalah gerai yang agak famous, Laksa Zul. tiap kali member turun pekan, wajib pesan. sedap perrr.... so, bila makan laksa penang, teringat kenangan di polisas. =)


tapi bukan itu issue aku nak cakap kat sini. ni ha... laksa penang yang sungguh mengecewakan tekak aku. aku nak sebut nama restorannya,(ada kat seksyen 8 situ...) kesian plak kat depa. Dahla nama restoran begitu gah...tapi bila persembahkan makanan lagu ni kat  customer, sangat tak best lahhhh. Dahla tekak orang mengandung..jauh-jauh aku gi situ semata-mata teringat akan keenakan laksa. hampehhh...aku percaya laksa ini hanya dituang air suam. Kuah....tawar. kegeraman aku tak leh nak cerita lah. so time bayo aku terus tegur tuan punya kedai. "napalah laksa penang kat sini tak rasa ORI. tawar jer..." lalu pakcik tu menjawab, owhh...ini disebabkan bulan puasa. time biasa tak cam gitu... hurmm.. what an answer, uols. kalau aku lah tuan punya kedai, orang tu tak makan makanan tu dan complain, sendiri harus tengok lah keadaan mee tersebut. awak lalu ker makan menda yang dimasak sebegitu rupa. tak rasa bersalah ker?? and yet, dia just bagi kat i discount 90cent out of rm4. fuhhhh....tak baik buat orang lagu tu. tak berkat...



nah, yang ini plak...aku beli kat gerai belakang umah kita orang. gerai biasa-biasa jer...tengoklah perbezaannya. Kuah pekat. rasa pun secukup rasa walaupun tak memenuhi citarasa sirim aku yang sebenar. atleast tak lah nampak menipu atau ketara nak paut keuntungan.  Harga pun lebi kurang sama. Uols boleh nilai sendiri lah....yang mana satu masakan dari hati atau masakan yang sekadar nak kaut keuntungan semata-mata.

siapa tak geram weiii....


No comments:

Post a Comment