Thursday, January 10, 2013

what if...

nak tau apa agenda dalam kepala otak aku ni sampai aku tak leh nak melelapkan mata?? let me share it with uols k. gue teringin nak jadi "tauke neo"  lah.. terfikir-fikir...lebih baik meniaga daripada bekoje  makan gaji, kan?? nak jadi business woman lah nie...yo o jer lah. iyerrrr. serious...dalam perancangan kepala gue ketika ini. Modal belakang cerita la yerk?? layan angan-angan dulu...

alkisah....sepanjang hari semalam aku terfikir, apa kata kalau aku buka kedai makan. jummm...tengok mind mapping aku. first, aku nak buka kedai cendol. haha....bunyi yang simplekan?? naper kedai cendol. Pasal..sini cendol berlainan dari cendol Miri. wa cakap lu...lu try test cendol Miri? confirm lu ketagih punya...sini cendol mamak. rasa lain... lagi satu..itu rojak. Miri punya rojak lain owhh..very the different. jadi gue ada keyakinan yang cendol dan rojak gue akan diterima. tapi fikir punya fikir lagi....kalau musim hujan, manakan orang nak minum cendol,kan?? ianya boleh dijadikan desert la walaupun niaga menda lain.

secondly, gua nak buka kedai ayam. perghhh..ya, di sini kekurangan kedai nasi ayam, uols. yang ada pun, cuma stall kecik dalam restoran orang. yang stand alone, tiada gitu. kalau ada pun, sampai tengahari jer bukanya. so....aku terfikir nak buka restoran nasi ayam dari pagi sampai malam gitu..kelassssss. tapi....entahlah. otak aku menidakkan pula plan yang satu ni.

thirdly, gua nak buka restoran nasi lemak jer dengan kopi O dan roti canai. boleh jalan ker ah?? ye lah...ini baru lah makanan 1Malaysia. agak-agaklah....gua jadikan makanan halal OK. Maksudnya pekerja aku ada antaranya orang yang beragama Islam. kat sini uol nak tau...pagi-pagi takda restoran beroperasi pepagi. paling pun jam 10am. Rugikan coz ada orang nak bersarapan seawal jam 7am. nah...untung tu buka restoran nasi lemak dan roti canai my style. ko orang kalu makan roti canai, mesti nak cicah dengan kari kan?? apa yang i tak puas hati...kari depa. hurmm...kalu gue yang buatkan kari cicah ni...slurrppsss uols. haha...angkat bakul. (haruslah kalau nak niaga..baru untung). 

lastly...gua nak buka restoran bak kut teh jer lah...lagi senang. main campak jerrrr....semua jadi. gua ada kepakaran sedikitlah dalam masakan yang satu ni. haha...berkat ajaran suami. Yang ni, persediaan pun tak susah...tapi, tak leh lah kekawan yang Muslim makan. Haram gitu...hehe...tapi saingan banyak kat klang ni. uols nak tau...bakkut teh terbaik ialah bakkut teh klang...thats y, ramai orang tertipu gi makan restoran bakkut teh yang sekadar menumpang populariti bakkut teh klang...but i can guarantee you...i boleh masak thumbs up punya bakkut teh!! tu belum lagi minta petua wa punya mak mertua...haha...

jadi, pagi ni...wa nak ajak lokong gi bersarapan bakkut teh. haaaa...satu satunya kedai bakkut teh yang buka awal kat bukit tinggi ni ha..wa bersarapan ada niat ni...observing purpose!!

isshhhh.........aku nak jadi apa sebenarnya nih??!!! still mengong mode...huhu

No comments:

Post a Comment